Jasmin a.k.a Ikon – Interview za jedan od portala (27.08.2005)

Da bi stekli mozda potpuniju sliku ovog teksta koji sam napisao prije,napravit cu iznimku (jer smatram da je jako bitna) i objaviti interview sa Ikonom (Jasminom) koji je uradio jedan od portala u to vrijeme.
Hvala Amaru sto je izvukao ovo.


Hip hop nije samo repanje

Pored ljudi koji život posmatraju sa strane čekajući da im se on jednostavno desi, na našu sreću postoji i ona druga vrsta ljudi – ona koja stvari uzima u svoje ruke ne pitajući nikoga za dozvolu.

Jedan od takvih ljudi je i Ikon, čovjek koji stoji iza prvog pravog, 100% domaćeg hiphop mixtape-a kao i iza jednog od najboljih i najposjećenijih hiphop portala u regiji – BH-HipHop.com. U interview-u koji smo sa njim napravili neposredno nakon promocije njegovog novog projekta možete pročitati sve o nastajanju mixtape-a kao i insidersku ocjenu domaće hip hop scene…

Ikone, reci nam za početak odakle ideja za prvi pravi mixtape bosanskog hip hopa? Je li po tvome mišljenju ovo pravo vrijeme za takav poduhvat ili je možda trebalo i prije do toga doći?

Ideja je nastala slušajući razne američke i evropske mixtapeove. Međutim, prava želja se javila kada sam 2002. godine poslušao Zulu Soundsystem Tape. A svakako je i bilo vrijeme za jedan ovakav projekat. Mi u BiH imamo dovoljno talentovanih ljudi koji zaslužuju pažnju. Nadam se da će ljudi uspjeti prepoznati njihov talenat.

Možeš li nam ukratko opisati njegov razvojni put – od ideje do realizacije?

Dakle, ideja se javila – kao što sam već rekao – 2002. godine. Godinu kasnije sam već počeo ozbiljnije razmišljati o mixtape-u i polako počeo raditi na izboru beatova. Na kraju sam imao oko 70 beatova i polako sam počeo pozivati ljude koji su trebali biti učesnici. Međutim, krajem te godine nastale su neke interne svađe zbog kojih je realizacija mixtapea bila pod upitnikom. U to vrijeme nisam imao volje da nastavim sa radom jer sam doživio razna razočarenja, ali nekoliko ljudi kao Maajka, MG, Mayer etc. su već snimili svoje stvari tako da sam u januaru ove godine ipak odlučio da se uradi ovaj projekat. I eto, sad ga možete kupiti.

Kako sada nakon održane promocije, kada se tape otisnuo u javnost, gledaš na taj poduhvat? Je li vrijedilo truda?

Naravno da je vrijedilo truda. Iskreno, mixtape je prvenstveno urađen iz ličnog zadovoljstva. Međutim, na moje veliko iznenađenje, izuzetno mnogo ljudi je podržalo ovaj projekat – od samih izvođača do šireg kruga publike. Ovaj podatak pokazuje da je svaki, pa čak i najmanji napor bio vrijedan truda.

Koliko je još ljudi osim tebe radilo na tehničkoj strani tape-a?

Cijeli mixtape je mixan u Mantikovom studiju. Nas dvojica smo uradili finalni mix i tako sam snimio svoje vokale. Naravno, u njegovom malom studiju su snimane još mnoge druge pjesme koje se nalaze na tape-u. Ljudi koji nisu mogli doći u Sarajevo svoje pjesme su snimili u svojim studijima :). Cover za mixtape je uradio Zlakka. Njegova je bila glavna ideja koju smo kasnije zajednički usavršili.

Primjetio sam da ste koristili neke od već poznatih beatova. Kolika je njihova zastupljenost u odnosu na one originalne domaćih producenata?

Rekao bih 90% stranih, a 10% domaćih. Od domaćih producenata su beatove radili Mantik, SOUL, DinoBeatz & Billy. Ali, mixtape je i bio zamišljen kao klasični hiphop mixtape. To znači da nije bitno ako su svi beatovi već korišteni ili su jako poznati; bitno je jedino da odgovaraju emceeu. Međutim nekoliko ljudi je uradilo pjesme na beatove koje su gore navedeni radili i tako sam se odlučio da se iskoriste i oni.

Većina glavnih imena bosanske scene zastupljena je na tapeu: od Preeviewa iz Bihaća, DK iz Tuzle pa do Mr. Johnny-ja iz Sarajeva. Postoji li možda neko koga si želio predstaviti na njemu ali se nije odazvao na ponudu ili je iz nekog drugog razloga bio spriječen?

Da, recimo RimaD ili Opijum, ali ljudi nisu imali vremena jer u Americi rade svoje projekte. Također nije bilo vremena da Alaga snimi svoju pjesmu, kao i DJ Ahmaad, ali mislim da ćete ih čuti na vol.2 :).

Mixtape je izašao za renomiranu izdavačku kuću No Budget Productions.:) Šta konkretno ovo "no budget" znači? Koliko te ova operacija ‘opalila’ po džepu?

To je interna zezancija jer je jasno da ni jednu izdavačku kuću u BiH ne interesuje ovaj mixtape.
Operacija je koštala možda 200KM, a imao sam sreće što mi je jedan prijatelj kojeg zovu Riven pomogao oko printanja covera. To je spasilo cijelu akciju, a i izvođači nisu ništa tražili tako da su mi i oni svi pomogli. Naravno, i mixanje je bilo besplatno. Tako smo za sitan novac postigli super rezultat.

Dok ovih dana do nas dopiru vijesti o potpisivanju ugovora sa major labelima kreme mixtape scene "preko bare", dotle se kod nas tapeovi evo tek stidljivo pojavljuju. Ako smo na prvi domaći mixtape čekali desetak i više godina kada očekuješ da ćeš ti ili neko drugi ko se ohrabri na sličan poduhvat potpisati ugovor sa, štajaznam, MenArtom?

Takvo nešto nemam u planu. Mixtape-ovi se svakako ne prodaju u nekom prevelikom broju, tako da mislim da uopšte ne bih bio ineteresantan jednoj malo većoj izdavačkoj kući. Isto tako ne planiram cijeli život izdavati mixtapeove. Opet, ko zna, možda se jednog dana i iz vlastitog džepa otvori izdavačka kuća :)))))))).

Budući da si čovjek koji vodi jedan od najvećih bosanskih HipHop sajtova ti si prava osoba koju možemo pitati za ocjenu domaće scene. Ne misliš li da se izlazak scene iz undergrounda odvija sporije nego se očekivalo? Sve je nekako još uvijek na čekanju (albumi Defence-a, Frenkie-ja, Komisije, Mayera…); jedini je Edo uspio zaplivati u mejnstrimu. Imam osjećaj da sarajevska scena, iako ima odličan potencijal, ne uspijeva držati korak sa ostalim akterima integralne BH scene.

Mi u BiH imamo odličan potencijal sto se HipHop scene tice, ali naš osnovni problem su pirati. Recimo Fm Jam ekipa radi odličan posao, ali, eto, i pored izdavačke kuće se bori sa piratima. Znači, izdavačka kuća kod nas ima slabe šanse za opstanak, sve dok se ne ukinu pirati. Mi imamo odlične repere, odlične DJeve, ako ne i najbolje na Balkanu, ali zato imamo najgori zakon što se autorskih prava tiče. Dosta ljudi je već poznato po cijelom svijetu zahvaljujući internetu, ali iz pomenutih razloga nemaju mogućnosti da se javnosti predstave sa svojim albumima.
Mislim da sarajevska scena itekako uspijeva držati korak sa ostatkom BH HipHop scene. Također, ako se malo bolje pogleda mi u Sarajevu imamo najjaču graffiti scenu, imamo breakere koji breakaju od davne 97, imamo DJ Ahmaada koji je za mene najbolji DJ na Balkanu. Nije sve u repanju. To ne znaci da rap nije bitan faktor, ali našu scenu moraju održavati 4 elementa HipHop-a i to dosta mladih aktera zaboravlja. Ono što ja trenutno na domaćoj sceni vidim je samo repanje na sve strane. Graffiti se doduše malo ojačao, ali još uvijek je sve to slabo, a DJeve i breakere možemo na prste izbrojat. Ovo nije neki diss sceni, ali danas stvarno svako pravi beatove, čak i oni koji nemaju sluha za te stvari. Previše ljudi repa, jer je to sad moda. Trenutno u Sarajevu radi oko 10tak odličnih grupa, a ostatak je apsolutno nepotreban. Za moj ukus se previše stvari kopira iz Amerike i prenosi u BiH, sto je za našu scenu loše. Ljudi pričaju o stvarima koje nisu realne i koje se u stvarnosti ne dešavaju. Premalo ljudi se trudi da održava pravi HipHop, tj. da održava sva 4 elementa HipHop kulture, a previše uživljava u ono što vide na svjetskim tv stanicama.

Komentariši